בעקבות ימי בראשית

בעקבות ימי בראשית  \  אהוד קלפון

בימים הארוכים של חופשת הקיץ, יש פנאי לילדים, למגוון רב של פעילויות. המשימות, בעקבות ימי בראשית, יכולות להיעשות בחלקן לבד, ובחלקן ביחד עם ההורים. הכוונה היא, להקדיש יום פעילות בשבוע, שבו הילדים לומדים וחוקרים את אחד מימי הבריאה המתוארים בספר בראשית. מאחר שמוזכרים שישה ימי בריאה, המשימה תושלם כעבור שישה שבועות, ובשביעי ייכתב סיכום, בחוברת אישית נאה, מלווה בתמונות מהשטח.

ביום הראשון, נברא האור שהאיר את החושך, במחזוריות של יום ולילה, והבריאה עצמה, נעשתה מחומרים שהיו קיימים בתוהו ובוהו. על פי התיאוריה המדעית של המפץ הגדול, היה גז דחוס בנקודה אחת ביקום, בטמפרטורה גבוהה מאוד, שהוצת על ידי זיק והתפוצץ. ככל שהגזים התרחקו מהמרכז הלוהט, הם הלכו והתקררו ויצרו את שלל הגלקסיות והכוכבים ביקום. על פי המדע, אפשר לומר שהיקום נוצר בעקבות המפץ הגדול, והמאמינים יכולים לומר, שזיק אלוהי, הוא שגרם להצתת הגזים במפץ הגדול ולבריאת שמים וארץ וכול צבאם. המשימה הראשונה, היא ללמוד על הרכב האור, צבעי הקשת, על נטיית כדור הארץ כלפי השמש, ועל שעות האור בארבע עונות השנה.

קמים עם שחר, רושמים את התאריך וזמן הזריחה המדויק, ומסמנים היכן השמש זורחת. בערב בודקים שוב את זמן השקיעה המדויק, ומסמנים את כיוונה. חוזרים על משימה זו גם בעונות האחרות ומחפשים בכתובים מדוע זה כך. מודדים את עוצמת האור בעזרת מד אור, בפינות מוארות ומוצלות, ולומדים על גלי האור. קוראים  על מבנה העין, ועל המנגנונים המאפשרים ראיה באור, אצל בעלי חיים יומיים, וראיה בחושך אצל בעלי חיים ליליים. קוראים על המצאת הנורה החשמלית, ועל יצירת אנרגיה והפיכתה לתאורה חשמלית. מחפשים שירים, שבהם מופיעות המילים אור או חושך, ויכולים לחבר מילים לשיר מקורי בנושא זה.    

ביום השני, נבראו השמים (רקיע) והאוויר (אטמוספרה). מחפשים בספרים ובאינטרנט, על הרכב האוויר של היום, ובראשית התהוות כדור הארץ. לומדים על מקורות זיהום האוויר בסביבת המגורים הקרובה, ומבקרים באחד המפעלים, או בתחנת הכוח ליצור חשמל. עוקבים אחר הטמפרטורה והלחות היחסית, המשתנים מידי יום, במהלך הקיץ, ומבררים מהו "עומס חום". קוראים על גזי החממה העיקריים, כגון פחמן דו חמצני, גז מיתן ועוד, הגורמים להתחממות האטמוספרה, ופוגעים בשכבת האוזון, שנפער בה חור ענק, מעל יבשת אנטארקטיקה. קוראים על הרכב האטמוספרה בכוכבי הלכת האחרים, ועל האקלים השורר בהם. מחפשים חומר באינטרנט, על הרכב שכבות האטמוספרה, מגובה פני הים עד  לחלל, והשכבות שבהן נוצרים עננים וגשם.       

ביום השלישי  נבראו הים, היבשה, ומגוון הצמחים. לומדים על היחס בין גודל היבשות, לגודל האוקיינוסים והימים המקיפים אותן. מחפשים את אחוז המים המתוקים שעל היבשות, והיכן ריכוזם, לעומת המים המלוחים שבאוקיינוסים. אפשר לצאת לשעת שיט בחופי הים התיכון, כדי לחוש את מרחבי הים הפתוחים, לשאוף אוויר צח, וליהנות מהגלים המכים בדופן הספינה. יוצאים לסיור באתרים שונים של המוביל הארצי, לומדים על בעיות המים של ישראל ועל התוכניות לפתור אותן. מבקרים במכון לטיהור מי שופכין, ובמפעל להתפלת מי ים. קוראים על ים תטיס, שכיסה בעבר הגיאולוגי, את רוב חלקי הארץ, על נדידת היבשות, ועל הלוחות הצפות בעומק כדור הארץ, הגורמות לרעידות האדמה. לומדים על אזורי האקלים ברחבי תבל, והשפעתם על בני אדם שחיים בהם.
באלו קווי רוחב פרושים עיקר המדבריות, האזורים הטרופיים, האזורים הקרים, המוזגים וכדומה. יוצאים לסיור בסביבה הקרובה, ולומדים להכיר את הצמחים, הפורחים עדיין בחודשי תמוז ואב. אפשר להיעזר במגדירי צמחים מצולמים, על פי צבעי הפרחים, כגון "מדריך פרחי הבר בישראל", "צמחי ישראל בתמונות" ועוד. מבקרים במשתלה גדולה כדי לעמוד על עושר הצמחים המגיעים מכל העולם, ומבקרים בגן בוטני, שבו מיוצגים צמחים מאזורי אקלים שונים. לומדים את חשיבות נוסחת ההטמעה (פוטוסינתזה), שרשרת מזון ופירמידת מזון.   
ביום הרביעי, נבראו מאורות הרקיע. לומדים על השמש והירח, על כוכבי הלכת במערכת השמש, ועל הכוכבים המסודרים במבנים בולטים בשמים. מבקרים בפלניטריום בתל אביב ומתרשמים מתצוגת כוכבי השמים. יוצאים לנוף הפתוח, לתצפית בכוכב נוגה (ונוס), המופיע בראשית החשכה, לאחר השקיעה. קמים מוקדם, לפני עלות השחר, וצופים מזרחה בכוכב נוגה, שהולך ונעלם עם הופעת קרני האור הראשונות. אפשר לצפות בשעות בלילה, בכוכבי הלכת ובירח, בעזרת טלסקופ או משקפת שדה. מסדרים את כל כוכבי הלכת, לפי הסדר, על פי מרחקם מהשמש, ומציינים את המאפיינים של כל אחד. 

ביום החמישי, נבראו בעלי חיים השורצים במים, וביניהם יצורים זעירים, חרקים, דגים ודו חיים, ובעלי חיים יבשתיים, כגון זוחלים, עופות ויונקים. חשוב להכיר את מיון היצורים לקבוצותיהם, על המשותף והמפריד ביניהם. מבררים אלו מהם חיים במים מתוקים בכנרת ובנחלים, ואלו מהם חיים עדיין במים מלוחים, בלגונות ובחופי הים. יוצאים עם ההורים לחוף סלעי, כמו אכזיב או חוף הבונים, שם לומדים להכיר את היצורים החיים בלגונות החוף הרדודות. יוצאים לטיול בגליל העליון המזרחי, למקורות המים של הירדן והכנרת, והולכים לאורך קטע של "שביל סובב כנרת".

ביום השישי, נברא האדם בערבו של יום, עם סיום בריאת העולם. בריאת האדם מוזכרת שלוש פעמים, במשפטים שונים. "בצלם אלוהים ברא אותו", "ויברא אלוהים את האדם", "זכר ונקבה ברא אותם", בניגוד ליתר היצורים שבריאתם מוזכרת פעם אחת. מבקרים במערות האדם הקדמון בנחל המערות בכרמל, ובמוזיאונים פרהיסטוריים, כדי לראות את כלי האבן שיצרו, וללמוד על אורח חייהם ועל התפתחותם, במהלך השנים.

הרשימות שבהמשך, כוללות חומר העשרה רב, בתחומים הנוגעים לנושא המרכזי שבו עוסקים, בעיקר מהאספקט המדעי. אפשר להיעזר באתר האינטרנט של אהוד קלפון, בשם: תופעות ומועדים בטבע, כמידע נוסף לביצוע המשימות.    

 

 

Comments