בית גידול טבעי

בית גידול טבעי  \   אהוד קלפון

זהו מקום היכן שצמחים ובעלי חיים מסוגלים לחיות בו בצורה מוצלחת, כמו בית של משפחה המספק מחסה ובו יש את כל אמצעי הקיום היומיומיים. מקום המחיה בטבע, חייב לספק את הצרכים הבסיסיים לקיום כל מה שצומח או חי בו. כמו מים, מינרלים, הגנה מאקלים קשה, הגנה מאויבים ומזון לבעלי החיים כדי לחיות ולגדל את הצאצאים.

מאחר ומקומות המחיה בטבע מגוונים כמו, טופוגרפיה, אקלים, כמות המים והרכב הקרקעות, הרי שגם החי והצומח בהם מגוונים. למשל דג שחי במים מלוחים אינו יכול לחיות במים מתוקים,  דג נהרות לא יחיה בתוך ביצה. כמוכן צמח מים לא יחיה במדבר יבש וחזזיות לא יתקיימו באזור תעשייה שיש בו זיהום אוויר רב מחנקן דו חמצני מגופרית דו חמצנית ועוד. בבית גידול מסוים יש אינטראקציה  בין החי והצומח החיים בו ובין החלקים האביוטיים. מתקיימים בו גם שרשרות מזון, המציינות את מעבר האנרגיה מהשמש לצמחים הירוקים ולבעלי חיים.

לסיור המשולב יש ערך בפני עצמו ואינו צריך לשמש רק ככלי עזר להוראת הדיסציפלינות השונות בשדה. הוא מהווה אמצעי חינוכי אינטגרטיבי, שניתן לנצלו להשגת מטרות לימודיות-חינוכיות וחברתיות בבית הספר, על ידי ראיה כוללת של הסביבה. חשוב לאפשר לתלמיד לראות את התמונה השלמה ולהבין את העקרונות ולא רק אוסף פרטים שהוא קולט משיעוריו השונים. אם התלמיד הבין את העיקרון הוא יכול להקיש דבר מתוך דבר ולהביא ראיות מתחום אחד כדי להסביר תופעות בתחום אחר. הסיור הממוקד עוסק בתחום אחד שמתוכו בוחרים נושא או בעיה אחת.‏ לדוגמא: "מהן התכונות המאפשרות לדו פרק חופי ולמלחית אשלגנית להתקיים באזור רסס מי הים המלוחים"? מהי השפעת זיהום האוויר על ידי חנקן דו חמצני על גדילת חזזיות בקרבת אזור מזוהם.

כשיוצאים לסיור ממוקד חשוב להתרכז בחקר תופעה אחת ולהתמקד רק בה. חייבים לעכל החומר ולא לגלוש לעבר הגירויים הרבים שמספק השדה. קל להסיח את דעת הילדים מהנושא הנבדק כי יש הרבה אטרקציות אחרות לא פחות מעניינות. אם המורה ידע לנווט את הלימוד באפיק הממוקד מבלי להתעלם מהסביבה, הוא ישיג תוצאות טובות בחקר וגם הנאה בשדה.

היציאה החוצה מאפשרת לשאול שאלות ולהתפעל מדברים מסקרנים. את הלימוד העיקרי אפשר לעשות בניחותא בכתה, תוך שימוש באוספים מהשדה וחומרי המחשה נוספים. בסכימה של פירמידת מזון יש בסיס רחב של צמחים ירוקים מטמיעים, עכברים הניזונים מהם, נחשים האוכלים את העכברים ובז דורס האוכל את הנחשים. הסבר את ההיגיון של הגדלים השונים של חלקי פירמידת המזון. האם יחסים אלה יכולים להיות אחרים ? הסבר את תפקידם של הצמחים הירוקים מבחינת אספקת אנרגיה לכל יתר בעלי החיים והאורגניזמים שבסביבה. תאר מה יקרה אם נשמיד את הבז העומד בראש הפירמידה בסביבה חקלאית כלשהי. מה יקרה אם נלכוד את הנחשים מהסביבה של המשק כי הם מפריעים לחקלאי ונוציא אותם לגמרי מפירמידת המזון?

מה יקרה אם נשמיד את בסיס הפירמידה, כלומר, נעקור את כל הצמחים. מה ההבדל בין שרשרת מזון ובין פירמידת מזון. האם אפשר לקרוא להם שרשרת אנרגיה ופירמידת אנרגיה?  הסבר מערכת מאוזנת מבחינה אקולוגית על פי הדגם של פירמידת המזון. הצע שרשרת מזון אחרת ופירמידת מזון אחרת מאלה שראית בחוברת זו. דגם יבשתי, דגם הקשור במים. ערוך ניסוי בעזרת בעלי חיים שתגדל בכיתה המדגים את מה שלמדת עד עתה. פירמידת מזון, שרשרת מזון, עופות דורסי לילה הניזונים ממכרסמים.

 

 

 

Comments