הגנה מפני נגיפים וחיידקים

הגנה מפני נגיפים וחיידקים  \  אהוד קלפון

 

ידוע מזה שנים לחוקרים, שחשיפה לשמש עוזרת ביצירת ויטמין D בעור ולהגנה מפני נגיפים וחיידקים. אנשים חשופים לשמש, יש בדמם ריכוז גבוה של ויטמין D, לעומת אלה שמבלים את רוב זמנם במקומות מוצלים. בקיץ שטוף שמש, ריכוזו עולה, ובעונת החורף, ריכוזו יורד בגוף. מחקר מקיף שנערך על ידי משרד הבריאות הקנדי מראה, שריכוז גבוה של ויטמין D בדם, מונע הצטננויות תכופות, הדבקה בשפעת עונתית, וכנראה עוזר גם במניעת הידבקות בשפעת החזירים (זה עדיין במחקר). מניעה יום יומית, קשורה להיגיינה אישית טובה, הכוללת רחיצת ידיים לעתים קרובות, ובפרט לפני האוכל.
המערכת החיסונית שלנו, פועלת באופן עצמאי, ומגנה מפני פלישת חיידקים, נגיפים, וטפילים דרך הנשימה, בפציעות בעור ועוד. החומר המעורר את התגובה החיסונית נקרא אנטיגן, אך יש מקרים יוצאי דופן, שבהם המערכת החיסונית תוקפת בטעות את תאי הגוף ומשמידה אותם. זה קורה למשל בסוכרת נעורים, שם נתקפים תאי הלבלב המייצרים אינסולין, המושמדים על ידי מערכת החיסון של האדם עצמו. לפני שנתיים הופיע מאמר של ד"ר ג'ון קנל, שהצביע על קשר בין ויטמין D ועמידות נגד שפעת עונתית, בכתב העת המדעי Epidemiology and infection  , ולפני שנה הופיע מאמר העוסק באותו הנושא בכתב העת Virology Journal  , עם תוצאות דומות ואותן מסקנות.
במחקר אחר, שבו השתתפו 19,000  אמריקאים, התגלה שאנשים עם רמת ויטמין D נמוכה בדמם, סבלו מהצטננויות תכופות, וחלו בשפעת עונתית. במחקר גילו שויטמין D עוזר במניעת דלקות בדרכי הנשימה, דלקת ריאות, נזלת, התקררות, שפעת עונתית, ויתכן שגם שפעת החזירים. התברר עוד, שאצל 95% מהאנשים המבוגרים בארה"ב יש מחסור בויטמין D, ובסך הכול אצל 85% מכלל הציבור התגלה מחסור בו.
ממליצים, לשהות כל יום לפחות רבע שעה חשופים לשמש גבוהה בשמים (חודרנית), כדי להגביר את ייצורו של ויטמין D בעור, שיעזור להגן על הגוף מפני נגיפים, חיידקים, וסוגי שפעת למיניהם. ידוע שגם הליכה ברגל ופעילות גופנית קבועה, עוזרים לאדם לשמור על בריאות תקינה, חילוף חומרים, וחיזוק המערכת החיסונית, המגנה על הגוף מפני מחלות. מאמר בכתב העת הרפואי האמריקאי American Journal of Medicine  , מלפני שלוש שנים, גילה שהליכה ברגל של חצי שעה ביום מונעת הצטננות.

 

 

 

 

        


Comments