שמירה על הבריאות

שמירה על הבריאות   \   אהוד קלפון

על מנת לשמור על בריאות תקינה ולהימנע, ככל האפשר ממחלות, רצוי לנהוג לפי הכללים הבאים, שקבעו חוקרים ברחבי העולם, על פי מחקרים רבים:

1. יש להרבות בצריכת פירות וירקות (רצוי אורגניים). 2. יש להפחית את צריכת המזונות השומניים הבאים מהחי. 3. יש לשמור על משקל נכון ומאוזן שאין בו עליות וירידות קיצוניות. 4. חשוב מאוד לעסוק בפעילות גופנית מתאימה, באופן סדיר. 5. רצוי לשמור על שקט נפשי ולהימנע ממתחים מיותרים. 6. חשוב לחיות במקום שיש בו אוויר נקי מגזים רעילים, מאבק, ומריכוז גבוה של נבגים ואבקת פרחים (למי שאלרגי). 7. לבדוק מהיכן באים מי השתייה, כגון מאקוויפרים נקיים וממאגרי מים שלא זורמים אליהם שפכים (ובדיקת מי ברז).

8. להתרגל לשתות הרבה מים בכל עונות השנה כדי לשמור בין היתר גם על בריאות הכליות. 9. לישון (שינה משמעותית) מספיק שעות בכל יום. 10. אדם צריך להרגיש טוב עם עצמו ולכבד את הזולת.

כל הסעיפים האלה (ויש בודאי רבים אחרים), ארוגים במארג אחד מורכב, שאין לפרום אותו או לבודד את מרכיביו. כולם חשובים (כמקשה אחת) לפעילות הרמונית של חיים תקינים במערכת עדינה, השומרת על בריאות הגוף ובריאות הנפש כאחד.

יש חשיבות רבה למסקנות שאליהן הגיעו חוקרים רבים ביחס לתזונה, לפעילות גופנית ועוד, אולם אין תחליף לבדיקות רפואיות סדירות ולגילויים מוקדמים של מחלות, שניתן לטפל בהן טוב יותר ובקלות יחסית.

בכתב העת המדעי " American Society of Nephrology  " התפרסם מאמר בתאריך 2009. 08. 14 המציין את ערך התזונה בשמירה על תפקוד הכליות. החוקרים ציינו שתזונה מאוזנת עם ירקות ופירות עשויה למנוע אבנים בכליות. הם עקבו אחר תזונתם של קרוב ל 50 אלף בני אדם מגיל 18 ומעלה, במשך 18 שנה, והגיעו למסקנה שרוב האנשים שצרכו ירקות ופירות, אגוזים ושקדים, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן, לחם מדגניים מלאים, מעט מלח, משקאות ללא סוכרים, בשר שאינו מעובד, ומינראלים, לא פיתחו אבנים בכליות.     

החוקרים טוענים, שצריכה יומית של פירות וירקות מטיבה עם מערכות הגוף ומפחיתה את הסיכויים ללקות במחלות שונות. רצוי לקנות גידולים חקלאיים אורגניים שלא עברו ריסוסים כימיים נגד מחלות ומזיקים. בכל מקרה, חייבים לרחוץ היטב את כל הירקות שקונים לפני אכילתם. חשוב להרבות באכילת מגוון ירקות בכל הצבעים ומכל חלקי הצמח. למשל, ירקות שאוכלים את שורשיהם הם גזר, צנון וצנונית. מבין הגבעולים (תפוחי אדמה), עלים (חסה), תפרחות (כרובית), פרות הגן (עגבניות, פלפלים, חצילים, קישואים, מלפפונים, דלעת ועוד), זרעים  (קטניות, שעועית, אפונה, עדשים), ניצנים (אספרגוס, כרוב ניצנים) ונבטים (זרעים נובטים של דגניים ואחרים).

על פי תוצאות המחקרים, צריכה יומית קבועה של פרות וירקות מפחיתה לחץ דם והסיכון משבץ. להלן תאור קצר של רוב צמחי הגן וחשיבותם בהפחתת הסיכון ממחלות. על פי תוצאות המחקרים שהתקבלו במכוני המחקר ביפן, בסין, בישראל, באירופה ובארה"ב, אכילת סלט ירקות מגוון, יעיל הרבה יותר לגוף מאכילת כל ירק בנפרד. אוניברסיטת הרווארד בבוסטון הגיעה למסקנה שצריכה קבועה של ירקות ופרות ושמירה על משקל נכון, מגנים מפני מחלות לב.

צריכה קבועה של ברוקולי, עגבניות, שום ובצל עשויים להפחית את הסיכויים ללקות בבעיות הערמונית (פרוסטטה) אצל גברים. ברוקולי טוב גם להפחתת הסיכון ממחלות קיבה למיניהן. עגבניות עשירות בחומר הנקרא קרוטינואיד לייקופן שהוא נוגד חמצון (אנטיאוקסידנט), המפחית את הסיכון למחלות לב. אכילת ירקות ירוקים וכן אגוזים, זירעונים, ובטטה, העשירים במגנזיום, מפחיתים את הסיכויים לחלות בסוכרת מבוגרים, אם שומרים על משקל נכון, על מזון דל שומנים, ועל פעילות גופנית. עלי כרוב יכולים לעזור בהורדת הכאב והדלקת באברי הגוף, על ידי עטיפת האיבר הפגוע בעלים הגדולים. תרד מכיל רמות גבוהות של נוגדי חמצון העוזרים במניעת מחלות. אחרי ערכו של התרד בא הפלפל, האספרגוס וגם שמן זית ושמן סויה. הגזר מכיל קרוטינואידים  שהם אנטיאוקסידנטים המגנים מפני מחלות לב. לירקות הסגולים והאדומים וכן לשום, יש פעילות אנטיבקטריאלית, גם נגד זני חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה.

צריכה קבועה של שום בסלט מגוון עם עגבניות ותזונה עשירה בסיבים ודגנים מלאים, ביחד עם פעילות גופנית וצריכה מעטה של שומן מהחי, מצמצמים את הסיכוי לחלות בדלקות המעי הגס. חצילים, סויה ושקדים, עוזרים בהורדת הכולסטרול הרע בדם. החוקרים ממליצים להרבות בצריכת שום בכל בישול אפשרי, כי יש בו ריכוז גבוה של אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) העוזרים במניעת מחלות לב, דלקות, ומחלות שונות. צמחי בישול ותיבול כגון מרווה, קינמון, פלפל, מנטה, קורנית, אורגנו, ציפורן ולימון מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון שאינם ניזוקים בבישול. ירקות ופרות אדומים כגון, כרוב אדום, סלק אדום, אשכולית אדומה, תות שדה, תות עץ, פטל וגויאבות הם נוגדי חמצון מצוינים.

במחקרים האחרונים, גילו שהחומר הנמצא בעלי מנטה, יכול לשמש בסיס לתרופה הנלחמת בגידולים שונים. צריכת ויטמין סי הנמצא בפרות ובירקות, תורמת להפחתת הסיכון ממחלות כלי דם וחסימת העורקים הכליליים בלב. תות שדה מכיל ריכוז גבוה של חומרים נוגדי חמצון העוזרים בהפחתת הסיכון של יצירת קרישי דם, מחלות לב וכלי דם. על פי אחת התוצאות, עליה בצריכת פרות וירקות וצריכה מעטה של שומן מהחי, מפחיתים את ריכוז הכולסטרול הרע בדם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  

                                    


Comments