הליכה נגד התקררות

הליכה נגד התקררות  \  אהוד קלפון

 

ידוע מזה שנים, שעובדי האדמה במרחבי השדות, באוויר הפתוח, ועובדי כפיים, מחוסנים יותר מאחרים נגד הצטננויות למיניהן. ידוע שגם הליכה ברגל ופעילות גופנית קבועה, עוזרים לאדם לשמור על בריאות תקינה. הפעילות הגופנית משפרת את תפקוד הלב וכלי הדם, את תפקוד הריאות והנשימה, משפרת את תנועת המפרקים וחילוף החומרים ונותנת חוזק וגמישות לשרירים. כעת נודע שיש מימד חיובי נוסף להליכה ברגל ולפעילות הגופנית.

בסוף חודש אוקטובר ( 2006 . 10 . 27 ), התפרסם מאמר בכתב העת הרפואי האמריקאי (American Journal of Medicine  ),  שגילה, שהליכה ברגל של חצי שעה ביום מונעת הצטננות. במחקר השתתפו 120 אנשים מבוגרים (בגילאים 60 עד 70 ) שמחציתם הלכו ברגל חצי שעה ביום ומחציתם עסקו רק בתרגילי מתיחות פעם בשבוע. כעבור שלושה חודשים התברר, שאחד מכל עשרה אנשים מקבוצת ההולכים ברגל הצטנן, בזמן שבקבוצה השנייה שלא הלכו, הצטנן אחד מכל שלושה. המכניזם הביולוגי לתוצאה זו, אינו ברור לחוקרים ולא מובן איך הליכה או פעילות גופנית  נלחמים בהתקררות. החוקרים מניחים שבזמן הליכה, או פעילות גופנית מאומצת,  חלים שינוים חיוביים במערכת החיסונית, המגנה על הגוף מפני התקררות.

במחקר דומה שנעשה במעבדה אחרת בארה"ב, התקבלו תוצאות די דומות לאלה שפורסמו בירחון המדעי לרפואה. המסקנה מכך היא שעל מנת לעבור את החורף עם מינימום התקררויות, רצוי להתחיל ללכת באופן סדיר ברגל, תוך הגברת המהירות, שבה עולה הדופק וגובר קצב הנשימה. מדובר במניעת התקררות רגילה ולא במניעת הדבקות בנגיף השפעת שרצוי להתחסן נגדו כבר בראשית הסתיו באוקטובר.        

 

 

 

 

 

 

 

                                                          

 


Comments