אריכות ימים במעט אוכל

אריכות ימים במעט אוכל  \  אהוד קלפון

מחקר שנעשה בארה"ב ופורסם בכתב העת Journal Proteome Research בתאריך 2017, 2. 13 מציין שקבוצת עכברים שאכלה שליש מזון פחות, חייתה פי שניים זמן מעכברי הקבוצה השנייה שאכלו את מלוא מנת המזון היומית. על פי החוקרים, אכילה מועטת קלוריות, מחזיקה את הגוף צעיר, דוחה זקנה ומאריכה חיים. 

הריבוזומים בתא מאטים את פעילותם בעקבות צריכה מעטה של קלוריות. הסינתזה הכללית של החלבונים בריבוזומים, מאטה את פעילותה בעקבות צריכה מעטה של מזון, והחוקרים גילו את תפקיד הריבוזומים בשינויים הביוכימיים המאפשרים אריכות ימים. העכברים שאכלו פחות היו פעילים יותר, ונשארו בריאים וצעירים יותר זמן. הריבוזומים משתמשים ב 10% עד 20% מהאנרגיה של התא, הנוצרת במיטוכונדריה. הם מתקנים עצמם כל הזמן, וממשיכים ליצר חלבונים באיכות גבוהה, המאפשרים לתאים ולגוף לתפקד היטב. הפחתת קלוריות משנה את הרמה המטבולית של הורמונים ושל שומנים, ומאטה את פעילות הריבוזומים לטובת הגוף. 

החוקרים טוענים שאכילה מרובה עלולה להוביל להשמנה, לסוכרת, למחלת לב, ולחיים קצרים. בנוסף למחקרים אלה ואחרים, יש דברים שהיו ידועים מקדמת דנה, באוכלוסיות רבות בעולם, בעקבות מנהגי קיום, וניסיון חיים של דורות.

ואלו הם: לנסות להפחית את המתחים אחרי יום עבודה, בפרט לפני השינה, כי בריאות טובה קשורה לשינה טובה. לא לעשן, ולא לצרוך אלכוהול. לאכול ארוחות קטנות ביום, עם מעט קלוריות, וללעוס את המזון יותר זמן לפני שבולעים אותו. להפחית מזון מהחי, בפרט שומן רווי, ולצרוך יותר מזון צמחי עם שומן לא רווי. להפחית את כמות המלח והסוכר שצורכים ביום. חשוב לעשות פעילות גופנית, בפרט הליכה יומית ברגל. לחיות באוויר נקי בבית ובסביבה, ולהיחשף לשמש כחצי שעה ביום לקליטת ויטמין די. לראות את העולם בכול גווניו ולא רק בשחור, להיות אדם מציאותי, ולא לראות צל הרים כהרים.

                                                                     

 

Comments