סכנת מלח

סכנת מלח  \  אהוד קלפון

 

במחקרים שנערכו במשך שנים, הוכח שצריכה מרובה של מזונות מלוחים, עלולה להביא לעליית לחץ דם באדם (גם בקופים), אך מלח בכמות נכונה חשוב לבריאות. האלקטרוליטים  כגון נתרן, סידן, מגנזיום, אשלגן, זרחן ועוד, שומרים על מאזן הנוזלים, חומציות בסיסיות, וכן ויסות פעילות השרירים והעצבים  בגוף.

החוקרים גילו, במספר כפרי דייגים ביפן, שאלה שניזונו בעיקר מדגים מלוחים, חלו ומתו יותר בהשוואה לאיכרים שניזונו בעיקר מפרי האדמה, ומתוצרת חקלאית מגוונת. במחקרים האחרונים שנעשו באנגליה ובבוסטון, הוכח שצריכה גבוהה של מלח, נתרן כלורי   NaCl, מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות כלי דם בלב.

על פי מאמר שפורסם בכתב העת  British Medical Journal , השתתפו בניסוי  ובביקורת, שתי קבוצות (בארצות שונות), בנות למעלה מאלפיים איש בכל קבוצה, לאורך עשר שנים.

בקבוצות הניסוי, צרכו פחות מלח ב 30% בהשוואה לקבוצות הביקורת. התוצאה הייתה, שבקבוצת הניסוי (שצרכה פחות מלח), הייתה הפחתה במחלות עורקי הלב ב 25% בהשוואה לקבוצת הביקורת. נוסף לכך, הייתה פחות תמותה בקרב קבוצת הניסוי ב 20% בהשוואת לקבוצת הביקורת.על פי חוקרים אמריקאים, הקטנת הצריכה של מלח תוריד את התמותה ממחלות לב וכלי דם. מהניסויים שבהם השתתפו מספר רב של בני אדם (גברים ונשים), הוכח , שצריכת מזון דל מלח, עשויה להפחית את הסיכוי להתפתחות לחץ דם גבוה, מחלות עורקי הלב ואף תמותה ממחלות אלו.

ממליצים לאדם בריא לצרוך עד 2400 מ"ג מלח נתרן כלורי ליום, ולאדם בעל לחץ דם גבוה, לא יותר מ 1500 מ"ג ליום. בסוגי המזון שאנו אוכלים כגון לחם, גבינות, בשר, רטבים, שימורים, דגים, חמוצים מלוחים, פיצוחים ועוד, יש כמות נתרן שנעה בין עשרות מ"ג עד לאלפי מ"ג במאה גרם מזון.

רצוי לקרוא את טבלת הסימון התזונתי שעל כל מוצר, ולגלות כמה נתרן יש ב 100  גרם מזון.  על פי הסקרים שנעשו בארץ, האנשים צורכים כמות מלח שנעה בין 8000 – ל 6000 מ"ג ביום. לכן חייבים לחשב את כמות הנתרן הנמצאת במזונות המעובדים, ביחד עם המלח שאנו מוסיפים לאוכל, על מנת לא לעבור על הכמויות המומלצות.    

מעריכים ש 75% מכמות המלח באה ממזונות מוכנים, 15% במזונות שאנו מבשלים בבית, וכן 10% במזונות הטבעיים. מכאן שחייבים לצמצם תחילה את צריכת המזונות המעובדים, המכילים את הכמות הגדולה ביותר של מלח בישול.

 

 

 

                                                               

                                                             

 

Comments