מינים עלומים בטבע

מינים עלומים בטבע   \  אהוד קלפון

החוקרים בדעה שיש בכדור הארץ 10 מיליון מינים של צמחים, בעלי חיים ומיקרואורגניזמים, ורק שני מיליון מינים זוהו ומוינו עד כה. כלומר 80% מהמינים שחיים סביבנו ובקרבינו, אינם מוכרים לנו. בכל שנה מתגלים בממוצע 18 אלף מינים חדשים שעוברים מיון וקלסיפיקציה מדעית.
לאחרונה, החוקרים החליטו להציג בכל שנה את עשרת המינים המיוחדים המתגלים. המועד נקבע לחודש מאי, בהקשר להולדתו של קרולוס לינאוס שחי במאה ה 18 בשבדיה, והיה הראשון שיזם את שיטת הקלסיפיקציה (המיון) של היצורים, הנהוגה עד היום. הוא קבע שהשמות המדעיים שישמשו את החוקרים, יורכבו משני שמות לטיניים. השם הראשון הוא הסוג והשם השני המין, כגון תמנון מצוי Octopus vulgaris .
דוגמאות של מיני יצורים שהתגלו לאורך שנת 2012 עד תחילת 2013 ברחבי העולם: ספוג גדול התגלה באוקיינוס השקט בעומק של 3,400  מטרים. קוף קטן  בקונגו באפריקה, שעיניו דומות לעיני אדם ואחוריו בצבע כחול בהיר. נחש לא ארסי שחי ביערות הגשם בפנמה, מתחזה בצבעיו לנחש ארסי ולא מתקרבים אליו. הוא ניזון מחלזונות, חשופיות, תולעים וביצי דו חיים. פטרייה שחורה שמקורה בחומר אורגני באדמה, מתפשטת בתוך מערה פרהיסטורית בצרפת, ומאיימת למחוק את ציורי הקיר של האדם הקדמון. צפרדע בגודל 7  מ"מ נמצאה בגינאה החדשה, בעלים לחים של עצי היער הטרופי, והיא היצור הקטן ביותר בין בעלי החוליות. לשם השוואה, הלווייתן הכחול הוא חולייתן באורך 26  מטרים.
תיקן זוהר בחושך, הוא זן נדיר של תיקנים, שחי באזור הגעשי של אקוודור. הוא אינו רעיל או ארסי, אך מחקה חיפושית ארסית בעלת צבעי אזהרה זוהרים. חרק המתחזה לעלה, חי על עץ גינקגו, שהוא אחד העצים הקדומים מלפני 165 מיליון שנים. סיגלית זעירה בגובה אחד ס"מ, התגלתה בפרו בהרי האנדים באזור צחיח, ועוד רבים אחרים.
החוקרים טוענים, שנחוץ  יותר להשקיע במחקרים לגילוי מכמני כדור הארץ, על מגוון מיניו, לפני שרצים לשוטט בעולמות אחרים. יש חסר רב בידע על רוב היצורים, והגיוון הביולוגי שלהם ברחבי תבל. אקולוגים טוענים שהגיוון הביולוגי הוא ערובה להישרדות מינים רבים בתוך כל אקוסיסטמה.
מגוון ביולוגי בטבע (Biodiversity), מתייחס לשונות בין האורגניזמים, למגוון הגנטי בין הפרטים מאותו המין ובן המינים, לשונות בין מערכות אקולוגיות ועוד. הגיוון מתבטא בשפע הטיפוסים הגנטיים בתוך המינים, במספר המינים בכל מערכת וסוגי המערכות האקולוגיות הנמצאות בכל יחידת נוף. עושר מינים בשטח נתון, היא אחת המדידות למגוון ביולוגי.
חוקרים בתחום האקולוגיה פרסמו מאמר בכתב העת Nature באוגוסט 2011 והגיעו למסקנה שיש ירידה במגוון הביולוגי בעולם, ובכל יום אובדים כמאה מינים כתוצאה משינויים בקרקע, וזיהומים למיניהם. יש אזורים בעולם שבהם אבד המגוון הביולוגי עוד לפני שהתגלה.
מערכת אקולוגית מאוזנת, שבה מגוון ביולוגי עשיר, עם תהליכים כמו פוטוסינתזה ויצירת מחזור מזונות בטבע, עשויים לספק לאדם חומרים בסיסיים לקיומו, כגון מזון מהחי והצומח, חומרי בנייה, תרופות,  ועוד. חוקרים בדקו את השפעת איבוד מיני צמחים על תפקוד מערכות אקולוגיות. הם הגיעו למסקנה שדרגה גבוהה של מגוון ביולוגי, מגבירה את התהליכים הטבעיים, ולהיפך. ככל שהגיוון גדול יותר, גדל הפוטנציאל לפיתוח זנים חדשים, ולשימוש בזני הבר כדי להתגבר על מחלות.
הגיוון הביולוגי בישראל הוא רב, בהתייחס לשטחה המצומצם. זה מתבטא בקיומם של 2400 מיני צמחים ושש מאות מיני בעלי חיים, שזה עולה על מגוון המינים במדינה צפון אירופית, ששטחה גדול פי כמה משטח מדינת ישראל. הסיבה לכך היא, שישראל משמשת גשר יבשתי בין אזורים ממוזגים לבין המדבר.