חזזיות שורדות בחלל

חזזיות שורדות בחלל  \  אהוד קלפון

חוקרי ביולוגיה וחלל, גילו שלחזזיות Lichens יש יכולת לשרוד בתנאי סביבה קשים בחלל. מאמר על כך התפרסם  בכתב העת Astrobiology בתאריך  23 ביוני 2012 . החוקרים שלחו לתחנת החלל מזוודה מלאה חזזיות, זרעים, חיידקים אצות ואורגניזמים שונים, על מנת לבדוק את עמידתם לתנאים מחוץ לתחנת החלל ללא הגנה.

בזמן שהאסטרונאוטים יצאו מחללית המחקר אל החלל, כשהם מוגנים היטב, הם חשפו את האורגניזמים לתנאים הקיצוניים ללא הגנה. סביב כדור הארץ יש שכבת אטמוספרה המגנה על החי והצומח מפני קרינה אולטרא סגולית מזיקה, ובחלל אין הגנה כזאת. החוקרים בדקו את גבולות החיים של האורגניזמים והחזזיות, תחת קרינה חזקה של UV , ושל טמפרטורות קיצוניות משתנות בהקפות כדור הארץ בחלל.

אחרי שהחזירו את היצורים השונים לכדור הארץ, מיני החזזיות המשיכו לגדול בצורה נורמאלית, ללא שינויים והפרעות. החוקרים טוענים שחזזיות יכולות להתקיים במשך שנה וחצי תחת עוצמה מלאה של השמש כשהן נכנסות לתרדמה, עד להיווצרות תנאים מתאימים להמשך גדילתן.

עמידות האורגניזמים בתנאי החלל תומכת ברעיון של פאנספרמיה - Panspermia  כלומר אורגניזמים חיים יכולים לעבור מפלנטה אחת לשנייה דרך מרחבי החלל. הם יכולים לעבור מרחקים עצומים גם מחוץ למערכת השמש, על גבי אסטרואידים שחלקיהם נופלים על פני פלנטות שונות כולל כדור הארץ.

מכאן הם מסיקים, שאולי יצורים מיקרוסקופיים שהגיעו מגרמי שמיים, הם שהתחילו את החיים על פני כדור הארץ. כעת מתכננים לחזור על אותם הניסויים בחלל  בעזרת אורגניזמים נוספים. ב 26 באפריל 2012 מדענים במרכז החלל הגרמני, ערכו סימולציה במעבדה המחקה את תנאי האקלים בכוכב הלכת מארס. בתנאים קיצוניים אלה, הם גידלו חזזיות ששרדו במשך 34 ימים, ונוספה עוד הוכחה לעמידותן הרבה.

גוף החזזית (תלוס) מורכב מאצה ופטרייה שחיות יחדיו בסימביוזה. הפטרייה עוטפת את האצה, ויוצרת עבורה מיקרו אקלים נוח, ושמירה על המים בסביבה צחיחה. הפטרייה שקופה לאור, ומאפשרת לאצה לבצע פוטוסינתזה, וליצור סוכרים עבור שתיהן. היא גם קולטת מינראלים מאבק האוויר ומהמצע שעליו יושבת החזזית.

בשנת 1867 חוקר שוויצרי העלה השערה שחזזית מורכבת משני צמחים, אך רק בשנת 1939 הוכח בניסוי מעבדה שקיימת סימביוזה בין שני צמחים. מבחינת המיון הבוטני, נקבעו לחזזיות שמות ייחודיים להן, ואינן נקראות על שם האצה או על שם הפטרייה המרכיבות אותן.

חזזיות מתקיימות בכל תנאי האקלים בכדור הארץ ממדבריות צחיחים, עד ליערות גשם טרופיים. הן גדלות על גבי מצעים שונים כגון סלעים, גזעי עצים וענפים, קרקעות, רעפים ועוד.
החוקרים טוענים שחיי השותפות בין פטרייה לאצה, נוצרו מחוסר ברירה, כי כל אחד מהמרכיבים עומד פחות טוב בתחרות בסביבתו מאשר ביחד בסימביוזה. הם טוענים שאין בטבע יצירה אקראית של חזזית, על ידי מפגש אצה ופטרייה, כי יצירתה נובע מתהליכים ארוכים בטבע של אדפטציות, התאמות ועוד. כאשר אצה באה במגע אקראי עם סבך חוטי תפטיר של פטרייה, היא אינה שורדת מחוסר אור הנחוץ לתהליך הפוטוסינתזה.
מחקרים מראים שחזזיות רגישות לזיהום אוויר. חלקן נעלמות לגמרי מהסביבה המזוהמת וחלקן עמידות יותר, אך מתמעטות. בשנת 1866 טען חוקר פיני שהעשן השחור שיצא מארובות מפעל תעשייה, פגעו בהתפתחות החזזיות בסביבה. בשנת 1926 גילה חוקר שוודי שמרכז תעשייתי גדול שפלט גזים ועשן לאוויר, גרם להיעלמות חזזיות בסביבתו.
היום יודעים שחזזיות קולטות וסופגות לחות, אבק, מתכות כבדות ומזהמים אחרים מהאוויר דרך חלקי הצמח העל קרקעיים, ואין להן שורשים לקליטת תמיסות מהקרקע או מכל מצע אחר.