שליטה בחיי תאים בגוף

שליטה בחיי תאים בגוף  \  אהוד קלפון

חוקרים רבים מנסים לפתור את בעיית התאים היוצאים מכלל שליטה בגוף ומתחלקים ללא הגבלה, ותאים הגוועים בטרם עת. בגוף האדם יש תאים המתקיימים באופן טבעי רק ימים אחדים בסביבתם הטבעית (תאי זרע), תאים המתקיימים 21 יום (בעור), כאלה שחיים 120 ימים כגון תאי דם אדומים (אריתרוציטים) ומתפרקים בטחול, ותאי עצב המתקיימים במשך שנים. כאשר נוצר פגם קטן ב DNA , יש לתא מנגנון תיקון עצמי המונע את מות התא בשלמותו, אך כאשר יש פגם גדול שאינו מאפשר תיקון וחזרה לפעילות רגילה, מופעל מנגנון השמדה עצמי של התא הנקרא "אפופטוזיס" – Apoptosis , המסלק מהגוף תאים פגומים. כאשר הנזק רב, עלולים להתפתח תאים סרטניים המשבשים את החלבונים המפעילים את מנגנון ההשמדה העצמי, וכך הם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא הגבלה.

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים וממכון ויצמן למדע, פיתחו טכניקה הגורמת לאפופטוזיס ( (Apoptosis של תאים סרטניים. מאמר על כך התפרסם בכתב העת Biological chemistry בתאריך 2012. 7. 17 , והטכניקה נוסתה בהצלחה על תאים סרטניים שנלקחו מבני אדם וגודלו במעבדה. על פי החוקרים, דרך זו עשויה להוות בסיס עתידי לפיתוח תרופה המביאה לגוויעתם של תאים סרטניים בגוף.

אפופטוזיס הוא מכניזם הגנה חשוב נגד התפשטות תאים שאינם פועלים על פי כללי הנורמה ברקמות הגוף. זהו תהליך מורכב המתרחש דרך רשת של חלבונים, עם אינטראקציה ביניהם.
כאשר השיתוף בין החלבונים משתבש, התאים הסרטניים מתרבים בזמן שתאי רקמה רגילים מתים. נוסף על כך, בכל חלוקה של תאים רגילים, מתקצרים הטלומרים בקצות הכרומוזומים, דבר המוביל להזדקנותם ולמותם. אך בתאים סרטניים, האנזים טלומראז מאפשר להם להמשיך להתחלק בלי התקצרות הטלומרים, בלי להזדקן ובלי למות. המכניזם להתקצרות טלומרים מגביל את התאים למספר מוגדר של חלוקות, ומהווה "שעון ביולוגי" לתוחלת החיים של כל פרט. התקצרות הדרגתית של טלומרים במהלך חלוקת התאים, מובילה להזדקנות התאים ולמותם.
חוקרים גרמנים שערכו מחקר על עיכוב הזדקנות תאים ופרסמו מאמר בכתב העת Journal of the American Heart Association בדצמבר 2009 , טוענים שהפעלת הגוף מעכבת התקצרות הטלומרים-  Telomeres המגנים על קצות הכרומוזומים ובכך מאריכים את החיים. חוקרים ממכון המחקר Dana Farber Cancer Institute בניו אינגלנד ארה"ב, פרסמו מאמר המתאר את פיתוחה של תרכובת חדשה המתחברת לחלבון החוסם אפופטוזיס. החומר החדש מסיר את המחסום, ומפעיל את המנגנון המביא למותם של תאי סרטן.
מחקר בשם " Compound Triggers Cancer Cell Death" פורסם בתאריך 2012. 5. 24 בכתב העת Journal of Clinical Investigation . החומר הראה תוצאות טובות בסרטן הדם בעכברים, כשהוא מביא למותם מבלי לפגוע בתאי סביבתם. על פי החוקרים, לתוצאות אלו יש פוטנציאל עתידי בניסויים קליניים, בטיפול במחלות הסרטן השונות.
חוקרים מאוניברסיטת אוטגו (University of Otago), שהיא הותיקה ביותר בניו זילנד, פרסמו את תוצאות מחקרם בנושא "תכנות המוות של התא" Apoptosis, בכתב העת Molecular Cell בתאריך 2009. 11. 25 . הם מנסים למצוא דרך להפעיל את מנגנון ההשמדה העצמי של תאי הסרטן, וכך להביא מזור לבני אדם חולים. תהליך האפופטוזיס חשוב לביולוגיה של גוף האדם, כי הוא מסיר תאים לא רצויים או מסוכנים כמו סרטן.
אך תהליך זה גם עלול להוביל להתפתחות מחלות דגנרטיביות (Degenerative diseases) שבהן תאים רגילים מתנוונים ומתים. החוקרים טוענים שמנגנון ההפעלה, יכול להביא למות התאים המזיקים, וגם להפסיק את ההתנוונות המהירה של התאים הבריאים.