טיפול חדשני בתאי גזע

טיפול חדשני בתאי גזע  \  אהוד קלפון

השבוע, בראשית יולי 2012 , נעשה טיפול חדשני ניסיוני בבית החולים הדסה בירושלים, בחולה ניוון שרירים בשלב מתקדם. ימים אחדים לאחר הטיפול, החולה קם על רגליו, התהלך, התחיל לנשום באופן עצמאי, והתחיל לדבר. החולה שעליו נערך הטיפול הניסיוני, סובל ממחלת ALS , שבה נפגעים ומתים תאי עצב (נוירונים) בעמוד השדרה ובמוח, השולטים על תנועת השרירים הרצוניים בגוף. המחלה מתפתחת לאט עם השנים, בפרט באנשים מעל גיל חמישים, ומתגלה אצל חמישה מיתוך 100 אלף בני אדם בעולם.

תאי העצב מתנוונים ומתים, ואינם יכולים להעביר מסרים לרקמות השרירים. המחלה מחלישה את השרירים הרצוניים, ומגבילה את תנועתם עד לאי תפקודם ושיתוקם. החולה אינו יכול לנשום באופן עצמאי, לעלות מדרגות, לדבר, לבלוע ועוד. הטיפול החדשני פותח על ידי חברה ביוטכנולוגית ישראלית בשם "בריינסטורם", המבוסס על תאי גזע הנלקחים ממוח העצמות של החולה. הרופאים שואבים תאי מוח העצם מהחולה, מרבים אותם במעבדה באמצעים סטריליים, ומסננים מתוכם את התאים המיועדים לטיפול. משתמשים בחומרי גדילה שונים כדי לחזק את יכולת הריפוי של התאים, ומזריקים אותם לחולה שממנו הם נשאבו. רקמת מוח העצם מהווה 4% ממשקל הגוף, היא נמצאת בחלק הספוגי של העצם, ומרוכזת במיוחד בעצמות אגן הירכיים, הצלעות ועוד. בתוך מוח העצם האדום נמצאים תאי אב, שהם תאים צעירים בעלי יכולת להתמיין לתאי דם אדומים, שתפקידם להוביל חמצן לתאי הגוף, להתמיין לתאי דם לבנים, הנלחמים בגופים פולשים וזיהומים, וטסיות דם שתפקידן בקרישת דם המונעת דימומים.

בימים האחרונים של סוף יוני 2012 , התבשרנו גם שחוקרי בית החולים הדסה בירושלים הפיקו תאי גזע עובריים אנושיים המתאימים לריפוי בבני אדם. הם טוענים שזו הפעם הראשונה שפותחה מערכת תרבית תאים ממקור אנושי, המתאימה לריפוי מחלות. לעומתם, החוקרים ברחבי העולם מפיקים תאי גזע עובריים, בעיקר לצורכי מחקר, ולא להשתלה מעשית בבני אדם חולים. תאי הגזע החדשים הופקו מעוברים בהפריית מבחנה, שנתרמו ביום השישי להתפתחותם. חוקרי הדסה מוסרים שמאגר תאי הגזע שבידיהם יכולים לשמש את החוקרים ברחבי העולם, כחומר בסיסי שממנו יתפתחו תאים אנושיים בשלים להשתלה בחולי סוכרת, במחלות לב, בחולי ניוון רשתית העין, בחולי פרקינסון ועוד. המחקר פורסם בכתב העת המדעי PLoS ONE  בתאריך 2012. 6. 27 , ומעריכים שבמהלך בשנת 2013 יוכלו להתחיל להשתיל תאי גזע עובריים בבני אדם חולים.

תאי גזע   Stem cells, הם תאים הנבדלים מתאים אחרים בכך, שעדיין לא עברו דיפרנציאציה (התמיינות) ולכן הם מסוגלים לייצר תאים מסוגים שונים. הם מסוגלים להתחלק, להתרבות, ולהמשיך ליצור עוד תאי גזע לתקופה ארוכה. הם אינם ממוינים ואינם ספציפיים, ומסוגלים להתמיין לסוגי תאים אחרים בכל רקמה בגוף. כאשר שותלים תאי גזע ברקמה פגועה בגוף, הם מתחילים רגנרציה של תאי הרקמה ומחדשים אותה. תאי הגזע באים במגע עם חומרי הגדילה הכימיים שברקמה שאליה הוזרקו ומכוונת אותם להתמיין לתאי אותה רקמה. יש תאי גזע עובריים הנלקחים מעוברי אדם, תאי גזע הנלקחים מחבל התבור, ותאי גזע הנלקחים מרקמה בוגרת בגוף כגון רקמת העור. תאי גזע עובריים מסוגלים להתרבות באופן חופשי בתרבית תאים ללא הגבלה. כאשר מזריקים אותם לאחד האברים בגוף האדם, הם יכולים להתמיין לכל סוגי התאים בגוף. כאשר מגדלים תאי גזע עובריים בתרבית במבחנה, נוצרים גופיפי תאים המסוגלים לייצר אקטודרם (שממנו מתפתחים העצבים והאפידרמיס של העור), מזודרם (שממנו מתפתחים תאי דם, כליות, לב, שרירים ועצמות) ואנדודרם (שממנו מתפתחים הכבד, הלבלב ועוד).