יצורים קדומים בסביבה חדשה

יצורים קדומים בסביבה חדשה  \  אהוד קלפון

היום אנו עדים להתקדמות המחקרים בתחומי הביולוגיה והטכנולוגיה, לתועלת האדם והסביבה. המדענים יכולים לעסוק בשיבוט בעלי חיים מתאים סומאטיים, להחליף גנים וקטעי די.נ.א בהנדסה גנטית, וליצור גנים ומערכות ביולוגיות תוך שילוב ביולוגיה, כימיה ופיזיקה במסגרת הביולוגיה הסינתטית. תחום זה עוסק בתכנון ויצור גנים, הוספת אלמנט חדש או שינוי אלמנט קיים, וייצור מקטעי DNA וחיבורם למקטע רציף. לאחרונה הושתל גנום סינתטי בחיידקי קולי ליצירת דלק ביולוגי, וכן ערבוב גנים של אחד ממיני העצים, שנראה בדיוק כמו העץ שנכחד.

בתהליך השיבוט, משתמשים החוקרים בחומרים גנטיים מיצורים שנכחדו, כדי ליצור העתקים מדויקים. בהנדסה גנטית של יצורים קיימים, ממיינים ומסדרים את הגנים כך שהיצורים הנולדים יראו כמו אלה שנכחדו. בביולוגיה סינתטית מייצרים גנים או קטעי די.נ.אי ושותלים אותם או מחליפים מקטעים קיימים. ההתפתחות המדעית בתחום זה היא מהירה, כך שמדעני דורות העתיד יוכלו להחיות יצורים שעברו מהעולם.

הבעיה המתעוררת היא שהסביבה החדשה אינה דומה לסביבה הישנה שבה חיו קודם לכן, והאיזון האקולוגי עלול להיפגע. החברה האנושית העתידית תצטרך לקבל החלטה האם להשיב לחיים יצורים שנכחדו, ואת מי להשיב.

חוקרים מאוניברסיטת Stanford בארה"ב העלו השערות שונות הקשורות בכך, כולל הבעיה האתית, ופרסמו מאמר בכתב העת Science בתאריך 2013. 4. 5 . הם מציינים שיש אומנם חשיבות בהשבת מערכים אקולוגיים שאבדו, כולל היצורים שחיו בהם, אך לא נדע מראש איך הם יתנהגו בסביבה שהשתנתה. יתכן שבעלי חיים או צמחים מסוימים, יגרמו לבעיות לא צפויות לסביבה ויחזירו עמם מחלות קטלניות שנעלמו מהעולם.

מכאן שתחיית המתים של אחרית הימים, כפי שהיא מתוארת בספר יחזקאל, אינה חזיון תעתועים, אלא מציאות אפשרית, בעולם העתיד. חזון העצמות היבשות, המתואר בפרק ל"ז פסוקים א - י"ד, אולי יתגשם על ידי מדענים המנסים לקחת DNA משרידי עצמות ולהפיח בהן חיים.

בעלי חיים גדולי ממדים שחיו על פני כדור הארץ ונכחדו, סקרנו מאז ומתמיד את האדם. למשל, נמצאו מאובנים של שלד חולדה בגודל של פר, שחייה בדרום אמריקה, לפני ארבעה מיליון שנים. גודל ראשה היה 60  ס"מ ומשקלה 900  ק"ג. היא הייתה צמחונית, אך גם הצליחה להתגונן מפני אויביה בגלל ממדיה הגדולים.

נמצאו מאובנים של בונה (ביבר) שגודלו היה כגודל דוב שחור שחי בצפון אמריקה לפני שלושה מיליון שנים. הוא היה צמחוני כמו הבונים של היום, ונכחד בתקופת הקרח האחרונה, שהחלה לפני שני מיליון שנים והסתיימה לפני 15 אלף שנים. גם הממוטה הענקית (קרובת המשפחה של הפיל) לא שרדה את תקופת הקרח האחרונה ונכחדה מהעולם.
לפני 240 מיליון שנים, חיו סלמנדרות ענקיות באורך שלושה מטרים (כאורך תנין) באנטארקטיקה, שהייתה אז יבשת בעלת אקלים ממוזג, שופעת חיים. הסלמנדרה הגדולה ביותר היום נמצאת בסין, אורכה 180  ס"מ, ומשקלה 64  ק"ג. באי מדגסקר התגלו מאובנים של צפרדע  במשקל שלושה ק"ג, שחי לפני עשרה מיליון שנים ונכחד, והצפרדעים של היום הרבה יותר קטנים. התגלו מאובנים של שלד אווז ענק בדרום אנגליה מלפני 50 מיליון שנים. אורך כנפיו כחמישה מטרים, פיו היה מצויד בשיניים רבות שאפשרו לו להחזיק בדגים שלכד בים, ומוצאו (כמו יתר העופות) מדינוזאורים שחיו על היבשה.
הדינוזאורים שעצמותיהם המאובנות נמצאו באזורים רבים בעולם, הגיעו לממדי ענק. למשל, טירנוזאורוס רקס אורכו היה 46  מטרים וגובהו 25  מטרים. ברכיאוזאורוס שקל 50 טון וארכו היה 30  מטרים, ססמוזאורוס אורכו היה 45 מטרים, ועוד ענקים אחרים שהאדם אולי ירצה לראות בחיים.